Jaké 3 klíčové výzvy čekají na firmy v roce 2025 a jak je zvládnout?

Počet změn, které firmy řeší, se téměř zdvojnásobil. Významně se navýšil i čas, který lidem zaberou konflikty na pracovišti. Aktuálně jde v průměru o více než čtyři hodiny týdně. Za téměř třetinou konfliktů stojí podle některých zdrojů právě změny. Až o 300 % jsou přitom v představování inovací úspěšnější tzv. šťastná pracoviště, na nichž se lidé změnám rychle přizpůsobují. Mezi hlavní výzvy, kterým by firmy měly v roce 2025 věnovat více pozornosti, tak patří nejen změna přístupu k samotným změnám, ale i k řešení konfliktů a spokojenosti zaměstnanců.

Změny v hlavní roli

Náš transformační architekt Luboš Malý, který se podílel na velkých mezinárodních změnových projektech ve firmách jako LEGO či Procter&Gamble, vidí, že firmy se potýkají s nebývalým tempem změn. Průzkum společnosti Accenture prokázal, že v roce 2023 firmy čelily o 183 % více změnám než v roce 2019. A tento trend bude v roce 2025 jen sílit. Firmy se tak musí naučit nejen reagovat na vynucené změny, ale také aktivně vyhledávat a řídit změny, které jim pomohou k růstu a udržení konkurenceschopnosti.

Jak dostat změny pod kontrolu:

  1. Změňte myšlení: Zapomeňte na vnímání změn jako nutného zla! Místo toho je vnímejte jako příležitost pro růst a inovace.

  2. Zaměřte se na Change Readiness: Zjistěte, jak pružná je vaše organizace a jak rychle se dokáže adaptovat na nové podmínky. Red Button doporučuje firmám vytvořit srozumitelný systém pro sdílení, prožívání a řízení změn a zaměřit se na rozvoj tzv. M-profilu zaměstnanců, kteří jsou schopni do hloubky pracovat v mnoha oblastech a lépe se adaptovat na změny.

  3. Komunikujte efektivně: Klíčové změny ve firmě by měl oznamovat někdo, kdo se těší velké důvěře. Dále je důležité poskytnout včas dostatek informací, a to otevřeně a srozumitelně, aby si zaměstnanci na změnu mohli zvyknout.

  4. Strategie a koncepčnost: Každá změna by měla být v souladu s dlouhodobou firemní strategií. Důležitá je i volba vhodné metodiky pro řízení změn (Lubošova oblíbená je například ADKAR). Pečlivě zdokumentujte proces změny a stanovte vlastníka změny, který bude zodpovědný za její realizaci.

  5. Digitální nástroje: Ty mohou zefektivnit práci a ušetřit čas, který je pak možné věnovat strategičtějším úkolům.

Zatočte s konflikty

Konflikty stojí firmy čím dál více času a peněz. Sandra Fridrichová, naše mentorka, koučka a mediátorka, spočítala díky průzkumu Myers-Briggs z roku 2022, který ukázal, že konflikty na pracovišti zabírají zaměstnancům v průměru více než 4 hodiny týdně, že firmy se 17 a více zaměstnanci ročně zaplatí na konfliktech více než milion korun.

Jak snížit množství konfliktů mezi zaměstnanci:

  1. Kultura zdravé komunikace: Firmy by měly usilovat o nastavení kultury, kde se aktivně naslouchá, ověřuje a parafrázuje. Vyhněte se třem nejčastějším chybám – nedostatečné komunikaci, nejasnosti a neřešení konfliktů.

  2. Konstruktivní řešení konfliktů: Důležité je oddělit problém od osoby a hledat řešení, která uspokojí obě strany. Zaměřte se na společné zájmy a cíle, ne na udržení své pozice a ega.

  3. Neodsuzujte, ale pomáhejte: Lidé, kteří s konfliktem přišli, by neměli být odsuzováni. Je potřeba jim pomoci vyjádřit se konstruktivně.

  4. Zkuste týmový assessment Principles You: Pomůže vám pochopit odlišné profily osobností v týmu, porozumět silným a slabým stránkám jednotlivých členů týmu a nastavit komunikaci tak, abyste skrze efektivní komunikaci minimalizovaly konflikty.

Nepodceňujte Štěstí v práci!

Když to vezmete za správný konec (a ne, nemluvíme tu o nákupu ovoce do kuchyňky) je to investice, která se mnohonásobně vyplatí. Své o tom ví Michal Šrajer, první český Chief Happiness Officer a spoluzakladatel mezinárodní konference Happiness@Work Live! Spokojenost zaměstnanců vnímá ve firmách jako klíčový faktor pro úspěšné zavádění inovací, růst produktivity firmy i její stabilitu. "Šťastná pracoviště" jsou z jeho zjištění o 300 % úspěšnější v inovacích a o 31 % produktivnější.

Jak tvořit šťastnější pracoviště:

  1. Smysluplná práce a vztahy: Firmy by měly vytvářet prostředí, kde lidé rozumí smyslu své práce a mají možnost budovat vztahy a růst.

  2. 4 pilíře štěstí v práci: pro nás v Red Buttonu se osvědčily 4 pilíře: smysluplné výsledky, hluboké vztahy, možnost růstu a podpora zdraví.

  3. Transparentní komunikace: Zapojte zaměstnance do důležitých rozhodnutí a komunikujte transparentně. Třeba pravidelně pořádejte setkání všech zaměstnanců (All Hands Meetings), kde se sdílí důležité informace.

  4. Pravidelná zpětná vazba: Zjišťujte míru spokojenosti a reagujte na potřeby zaměstnanců vícekrát než jednou za rok.

  5. Oslavujte úspěchy i chyby: Vytvořte prostředí, kde se lidé nebojí experimentovat a učit se z chyb.

Chcete připravit svou firmu na výzvy budoucnosti?

Rádi se s vámi podíváme na to, co ve firmě potřebujete zlepšit, jaké kompetence pro úspěšnou budoucnost vám chybí a najdeme spolu s vámi to nejlepší řešení.