Vzdělávání je vstupenkou do budoucnosti

V Czechitas považují vzdělávání za zásadní esenci růstu organizace a naplňování její vize. Moc nás těší, že Red Button EDU je parťákem pro rozvoj lidí právě organizaci, která po celé republice úspěšně učí ženy pracovat s digitálními technologiemi a snáze se uplatnit v IT. Jana Procházková, která se s týmem People & Culture snaží lidem v Czechitas nastavit optimální podmínky pro práci, k rozvoji a učení se a k tomu, aby v maximální míře mohl každý využít svůj potenciál a pomohl posunout organizaci každý den o kousek dále, se podělila o své zkušenosti. Třeba o to, jak se podařilo dostat L&D do strategie organizace, jak konkrétně své lidi rozvíjí, co jí osobně dává účast v expertní komunitě i kam dál plánují v Czechitas vzdělávání posouvat.

L&D je součástí strategie a pomáhá naplňovat poslání naší organizace

Jakou roli pro vás osobně hraje vzdělávání a v čem vnímáte jeho hlavní přínos? 

V Czechitas věříme, že vzdělávání je vstupenkou do budoucnosti. A to platí nejen pro ženy, které se s námi vrhnou do studia v oblasti IT, ale také pro celý náš tým. A protože mám za sebou zkušenosti i z korporací a startupů, mohu potvrdit, že to platí i tam. Pro nás navíc, jako menší organizaci, která si nemůže vždycky dovolit najmout hotové profesionály s dlouholetými zkušenostmi, vnímám vzdělávání jako obrovskou příležitost, jak pracovat s juniornějšími lidmi nebo těmi, kdo si chtějí rozšiřovat obzory v nových oblastech. Lidem vzdělávání pomáhá růst a získávat zkušenosti a organizaci zase k naplňování vize.
 

Jak vypadá vzdělávání a rozvoj v Czechitas? 
Když jsem naskočila do týmu,viděla jsem velký smysl v tom, aby se vzdělávání stalo jedním z našich strategických pilířů, protože může výrazně posílit chod celé organizace.

Od loňského roku proto pracuji na koncepci, která je postavená z několika oblastí - interní vzdělávání, mastermind kluby pro leadery, individuální rozvojové programy a vzdělávací platformy (několik mezinárodních a Red Button EDU jako jediná česká). Osobně jsem si sama prozkoumala všechny zdroje a zvážila nejrůznější formáty, které jsme měli k dispozici, a vybrala z nich ty, které nám nejvíce sedí ať už z pohledu potřeb, tak i nastavení “firemního” mindsetu.

Jak k rozvoji motivujete své lidi a co vše mají tedy k dispozici? 
Každý náš člověk má v rámci plného úvazku vyhrazeno 8 hodin za měsíc (nižší úvazky poměrnou část), které může věnovat svému rozvoji v pracovní době. Na týmovém slacku máme  kanál #Učím se a rostu, kam si dáváme vzájemně informace o tom, co kdo z nás zajímavého viděl, co a kde se naučil, co by nemělo ostatním ujít. Já sama sem ráda vkládám nejrůznější pozvánky, inspiraci a zajímavosti, na co se zaměřit a jaké nástroje mohou využít. K dispozici mají Red Button EDU, několik zahraničních obsahových platforem a interní školení a rozvojová setkávání. 

A mají lidé chuť se vzdělávat nebo potřebují spíše řízené aktivity? 
Celková koncepce lidem určitě moc pomáhá. Vědí, co mají k dispozici, kdy kam mohou přijít a také ví, že se díky rozvoji mohou posouvat ve svých rolích. Rozvojové aktivity všech totiž sledujeme a můžeme je zohlednit, když se nám někdo třeba hlásí na novou nebo i manažerskou pozici.  

Z platformy Red Button EDU jsem doslova nadšená

Zmínila jste, že jedním z nástrojů pro rozvoj je ve vaší strategii právě platforma Red Button EDU. Jak se vám s ní pracuje?
Když jsem se začala pídit po tom, co a jak máme k dispozici, EDU byla jednou z platforem, ke které jsme měli přístup. Byla jsem z ní doslova nadšená a překvapilo mě, že ji zatím nevyužívají všichni v týmu a přichází tak o obrovský potenciál, který nabízí. Oproti jiným nástrojům je uživatelsky velmi přívětivá, snadno tu najdu obsah, který potřebuji, a kromě toho je pro následné vyhodnocování našich vzdělávacích aktivit perfektní, že mohu sledovat statistiky, jak a kdo EDU využívá. Navíc oceňuji pravidelné newslettery o novinkách, co si nenechat ujít i trendy, kam se L&D posouvá.

A co tedy nejvíce využíváte, v čem vám konkrétně Red Button EDU pomáhá?
Obsahově nás zajímají především témata, která se týkají firemní kultury, efektivity práce a samozřejmě rozvoj lídrů a práce s lidmi. V tuto chvíli aktivně a intenzivně využívá EDU cca 25% lidí v týmu a jedná se především o manažery a seniornější lidi. Pořady sleduje spíše každý samostatně, ale nové poznatky následně předáváme dál do týmu při osobních setkáních nebo interních školeních. Na nich rádi využíváme i materiály, které jsou na platformě u každého pořadu připravené jako podklady pro další studium nebo samostudium. Rádi využíváme také hotové učící cesty, díky kterým si může každý nezávisle na ostatních osvojit konkrétní kompetenci nebo se obohatit v konkrétní oblasti. 

Jaké máte plány se vzděláváním do budoucna? 
Chystáme se v individuálních plánech více pracovat s výzvami a využít právě učící cesty. Rádi bychom si sestavovali z širokého obsahu na Red Button EDU vlastní cesty ke znalostem a kompetencím, které nejvíce potřebují naši lidé. 

Red Button EDU je pro nás také velkou inspirací. Třeba snídaně Brain&Breakfast nás inspirovaly k týmovým pravidelným setkáním nad konkrétními tématy, která nás zajímají.  A vytváříme si i interní setkání, na kterých vzájemně sdílíme své zkušenosti, podobně jako to třeba funguje v expertních komunitách Red Button EDU.

To je skvělé. A vy sama nebo někdo z týmu jste členy některé z našich komunit? 
Ano, já jsem členkou komunity Firemní kultura, kterou vede můj bývalý kolega a šéf Ondra Slabý. 

To, co se dozvíte v expertní komunitě, to vám v podcastu nikdo neřekne.

A vám osobně účast v expertní komunitě přináší? 
Vnímám expertní komunitu jako bránu a příležitost učit se od lidí, se kterými bych jinak neměla ani možnost se setkat. Jsou to lidé s bohatou praxí, a tak jdeme v tématu vždy do hloubky a nekloužeme jen po povrchu. A díky tomu, že jde o velmi bezpečné prostředí, autenticky sdílíme cokoliv, co je důležité. Každý si ze setkání odnáší něco, mě baví, že se můžete podívat do realit jiných firem a vidět přístup lidí s obrovskými zkušenostmi. To je unikátní, protože tohle vám v žádném podcastu nikdo neřekne. Expert sám má také odžito, a tak dokáže zkušenosti vnímat v širší perspektivě. I přes to to ale není jen o něm, protože stále dává prostor především účastníkům. To jsou pro mě ty hlavní důvody, proč jsem členem.

Vyhovuje vám, jak expertní komunita funguje?  
Tuhle skupinu považuji za komunitu v pravém slova smyslu. Ono totiž není snadné facilitovat a vést tolik setkání a ještě to v tak velké skupině lidí uřídit. Lidem v EDU se to daří. 

Moc děkujeme za rozhovor! 

Prohlédněte si také případovou studii z Czechitas o tom, jak vzdělávají své lidi. 

Rozvíjejte také své lidi s Red Button EDU