Od konfliktu k posunu: proměňte napětí v příležitost

Konec roku přináší uzávěrky, termíny i zvýšený tlak. A ten často odhalí slabá místa v komunikaci. Stačí drobné nedorozumění a z nepatrné neshody je konflikt, který ovlivní atmosféru i výsledky týmu. Pro lídry tak zvládání konfliktů není výhoda. Je to nutnost.

Čas, který věnují lidé řešením sporů na pracovišti, se během 15 let zdvojnásobil. Dopady konfliktu jdou navíc daleko za hranici efektivity. Představují riziko jak pro výkon, tak pro firemní kulturu a schopnost spolupráce.

Závažné následky konfliktů v práci (Zdroj: Workplace Peace Institute, 2024)

  • 53 % zaměstnanců zažívá kvůli konfliktům stres.

  • 23 % lidí kvůli nim zvažuje odchod z práce.

  • 88 % lidí potvrzuje, že konflikt narušuje týmovou morálku.

3N, která jsou častou příčinou konfliktů

Za pracovními spory často nestojí osobní antipatie, ale systémové příčiny. Nejčastěji jde o:

  • Nedostatečnou komunikaci – informace se k lidem nedostanou nebo jsou nejasné.

  • Nejasnost – chybí dohoda o odpovědnostech, prioritách či cílech.

  • Neřešení konfliktů – napětí se hromadí, až pohár trpělivosti přeteče.

Než se v týmu vrhnete do další hádky.

Zažijte vaši vzájemnou komunikaci a nastartujte se ke spolupráci.

5 návyků, které pomohou konflikty eliminovat a efektivně řídit

  1. Dejte si záležet na obsahu i formě. Snažte se sdělení komunikovat nejen jednoduše, ale jasně a jednoznačně. Jinak vzniká prostor pro domněnky a nedorozumění. Vždy by mělo být zřejmé, co přesně od ostatních čekáte. Pokud není jasný postup, lidé nebudou vědět, jak s informací naložit a nebudou jí věnovat pozornost.  

  2. Upřesňujte, vysvětlujte, ptejte se. Když se vás kolegové doptávají, buďte vděční, že se snaží vaše sdělení správně pochopit. Neodbývejte je a nebuďte v nich pocit, že vás obtěžují. Z pohledu příjemce neváhejte při pochybnostech informace parafrázovat – tedy shrnout je vlastními slovy a potvrdit si, že je vnímáte stejně jako váš komunikační partner.

  3. Hledejte řešení, ne vítězství. Snažte se oddělit problém od osoby, se kterou mluvíte. Zaměřte se na společné zájmy a cíl – nikoliv na udržení své pozice a ega. Brainstormujte a hledejte možná řešení. Měl by jím být konsenzus, který naplňuje potřeby obou stran, nebo kompromis. Nemusíte se vším souhlasit, ale je důležité uznat, že i názor kolegy může být relevantní. 

  4. Dejte si čas. Vyplatí se to. Konflikt a s ním nepříjemné emoce chtějí mít všichni rychle za sebou. V práci navíc obvykle platí, že čas jsou peníze. Jenže v případě konfliktů je lepší postupovat pomaleji a s respektem. Pokud převládají emoce nebo se situace vyhrocuje, neváhejte si dát pauzu a domluvit se na dalším postupu později, s chladnější hlavou.

  5. Buďte týmu oporou. Z pozice lídra je důležité před konflikty nezavírat oči. Ujměte se role facilitátora a staňte se prostředníkem pro to, aby se obě strany vzájemně slyšely. Oběma stranám nejdříve vysvětlete svou roli a ujistěte je, že je vaším primárním cílem najít řešení, které bude přijatelné pro oba. 

Rada Sandry Fridrichové pro rychlé zklidnění situace

„Při řešení konfliktu je lepší neříkat druhým, co mají dělat, ale popsat, jak situaci vnímáte vy, co si z ní odnášíte a co navrhujete. Souzením, moralizováním, nebo dokonce kritikou často aktivujete ego druhého člověka, které se rychle přepne do defenzivního režimu útěk nebo boj. Naopak použitím slov jako vidím, vnímám, cítím, slyším, že… vytváříte bezpečný prostor pro další diskusi,“ doporučuje koučka, mentorka, facilitátorka, mediátorka a členka sítě Red Button Sandra Fridrichová, jejíž vášní je pomáhat nefunkčním a rozbitým týmům. 

Sandra Fridrichová Firemní doktorka

Praktický workshop zvládání konfliktů a nastavení kvalitní komunikace

O zkušenosti, postřehy, a především spoustu ověřených postupů se s vámi Sandra Fridrichová podělí na workshopu Jak zvládat konflikty konstruktivně a nenásilně.

Během pouhých čtyř hodin s vámi nasdílí:

  • techniky pro sebepoznání v průběhu konfliktu,

  • nástroje pro rozpoznání a pochopení vlastních reakcí v konfliktních situacích,

  • principy nenásilné komunikace a způsob, jak je uplatnit při řešení konfliktů,

  • techniky pro zvládání napětí a transformaci konfliktů v příležitosti,

  • doporučení, jak budovat týmovou dynamiku, která podporuje spolupráci v týmu.

Jděte firemním předsevzetím naproti a zajistěte si termín pro workshop v novém roce již nyní u Red Button EDU.