
Učící cesta
spojení teoretického kurzu s praktickými výzvami
Jak říci lidem, že si přejete, aby svoji práci dělali trochu jinak? Aby zlepšili svůj výkon? Jak podpořit svůj tým, aby průběžná zpětná vazba byla samozřejmostí? Pokud se to povede, bude to další krůček ke zdravému firemnímu prostředí, ve kterém se daří neustále věci posouvat vpřed.
Jedním z úkolů lídra je říkat i věci, které se neposlouchají dobře. Jednat se svými lidmi upřímně a mluvit na rovinu. Jak ve chvílích, kdy něco vyzdvihujeme, tak i ve chvíli, kdy kritizujeme. Zpětná vazba není rada, pochvala ani hodnocení. Pochopit, jak poskytovat zpětnou vazbu, stejně jako schopnost ji přijímat, je důležitou součástí role nejen lídra, ale každého z nás.
Co se dozvím:
- umím pracovat s chybou a přijmout ji jako možnost pro růst
- vím, jak se připravit na rozhovor ke zpětné vazbě
- používám konkrétní techniku pro týmovou zpětnou vazbu
- vím, kdy použít nástroj „oceňování“ a kdy je účinný
- mám tipy, jak vytvořit podporující a bezpečné prostředí, kde zpětná vazba bude přijímána jako rozvojová
- na konkrétních příbězích firem vidím, jak kultura zpětné vazby ovlivní kulturu celofiremní
Osvojíš si tyto kompetence:
- motivace
- hodnocení
- naslouchání
Kurzem tě provedou:
Vítejte na začátku cesty. Učící cesty. Pojďme, jako vždy, když se něco nového učíme, začít od toho nejdůležitějšího. Pojďme začít sami u sebe.
V prvním videu a následné výzvě jsme pro vás připravili téma CHYBY. Co pro mne znamená udělat chybu? Dovoluji si chybu udělat? Dovoluji druhým chybovat? Je pro mne chyba blok a pokyn k tomu to zabalit, nebo je pro mne naopak hnacím motorem?
1. Co pro mne znamená chybovat?
Když dokážeme věřit, že náš potenciál je v podstatě neomezený, víme, co pro nás znamená úspěch a nastavíme si své vlastní cíle, tak dříve nebo později na své cestě potkáme svou starou známou – CHYBU. Pojďte se s námi na ni podívat blíž.
Výzva 01 Co pro mne znamená chybovat?
Udělej si prostor a najdi ve své minulosti takovou chybu, ze které se nakonec vyklubala cenná lekce. Zamysli se, jak se ti podařilo udělat z chyby něco prospěšného a jestli můžeš tu stejnou techniku použít i u těch chyb, které teprve přijdou.
Svůj příběh a reflexi pošli ve formuláři výzvy.
Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Chybu už máme zpracovanou. No jo, jenže co když tu naši chybu někdo druhý začne z našeho pohledu kritizovat? A co teprve, když se ozve náš vlastní vnitřní kritik?
2. Jak pracovat s kritikou?
Kritika tady byla, je a bude a kdo se s ní nenaučí pracovat, tak toho budete užírat zaživa. Jak na kritiku nahlížet jiným pohledem a kde začít, když chci co nejvíce omezit její dopad?
Výzva 02 Jak pracovat s kritikou?
Najdi si chvíli, kdy tě nebude nikdo rušit a zkus si svého kritika pojmenovat a dát mu nějakou podobu.
Potom s ním/s ní můžeš navázat první “skutečný rozhovor”.
Nahraj rozhovor se svým kritikem a záznam spolu se jménem tvého kritika odešli ve formuláři výzvy.
Už víme, jak to máme nastavené uvnitř sebe. Je tedy čas se podívat směrem ke svému týmu, ať už jsem v agilním světě, vedu lidi či mám zkrátka kolem sebe týmové parťačky a parťáky a jsem součástí nějaké skupiny.
3. Vím, jak poskytovat zpětnou vazbu
Pojďme projít základní typy, zásady a techniky zpětné vazby. Poslechněte si také zkušenosti a různé úhly pohledu tří lídrů.
Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu a pro ukotvení nových znalostí si zpracujte i otázky, které jsme vám připravili v reflexi.
Výzva 03 Vím, jak poskytovat zpětnou vazbu
Připrav pro své kolegy malé dárky (třeba i ručně vyrobené), které vyjádří, co si na nich ceníš. Dárky jim dej i s vysvětlením, co dárek symbolizuje (např. malou čokoládu tomu, kdo ti vždycky zvedne náladu).
Alespoň jeden dárek vyfoť a fotku odešli přes formulář výzvy. Napiš nám i to, jak kolegové/yně reagovali.
Slíbili jsme, že vám dáme do ruky konkrétní nástroje a techniky. Pojďte se tedy podívat a naučit, jaký se dá využít nástroj (framework) pro práci se zpětnou vazbou v týmu.
4. Jak v týmu pracovat se zpětnou vazbou?
Jak moc je kultura růstové zpětné vazby důležitá pro zdravé fungování nejen samoorganizovaného týmu a jaký je rozdíl mezi hodnocením a zpětnou vazbou? A co jsou ty nejčastější chyby, kterých se ale můžeme vyvarovat? O tom je další část naší učící se cesty. Pojďme na to.
1) Jak v týmu pracovat se zpětnou vazbou
2) Jak se na zpětnou vazbu připravit
3) Dobré tipy a čeho se vyvarovat
Výzva 04 Jak v týmu pracovat se zpětnou vazbou?
Připravte společně s vaším týmem mood meter a začněte jej používat.
Co je to mood meter? Je to nástroj, který je navržen tak, aby nám pomohl naučit se rozpoznávat emoce u sebe i u druhých s rostoucí přesností a rozvíjet strategie pro regulaci (nebo zvládání) těchto emocí. Poskytuje nám "jazyk", kterým můžeme mluvit o svých pocitech. Může to být fyzický nástroj, nebo aplikace. Důležité ale je, aby bylo součástí práce s tímto nástrojem nejen pouhé vyplnění, ale i sdílení v týmu proč se cítíte zrovna tak jak v mood meteru ukazujete. Proto doporučujeme začlenit diskusi kolem mood meteru do pravidelných týmových schůzek.
Vyfoť váš mood meter a fotku odešli přes formulář výzvy. Napiš nám i zkušenosti s používáním mood meteru.
Týmy, které umí pochvalu využívat efektivně, jsou motivovanější ke své práci. Ví, že je jejich práce vidět, že má smysl.
Jak tedy na ocenění? A co má společného s motivací, dopaminem a sebevědomím?
5. Ocenění a podpora mých lidí v týmu
Jak říci lidem, čeho si na nich ceníte? Jak jim dát najevo, že odvádějí kvalitní práci? Jak je podpořit, aby si vzájemně všímali dobrého výkonu a vzájemně se oceňovali? Jak a proč ve svém týmu zavést pochvalu jako samozřejmou součást každodenní práce?
Výzva 05 Ocenění a podpora mých lidí v týmu
Připravte s vaším týmem „tabuli díků“.
Tabule díků je skvělý způsob, jak posílit pozitivní emoce, protože je to viditelná, fyzická připomínka, kterou můžete vidět, kdykoli přicházíte a odcházíte z vašich prostor. Když lidé aktivně projevují vděčnost, záměrně a vědomě si uvědomují dobro ve svém životě a rozpoznávají původ tohoto dobra.
Jak začít? Vezměte si nějakou tabuli – například korkovou, magnetickou nebo flipchaft, samolepicí lístky, nějaké psací potřeby a něco, čím budete mít své předměty na tabuli připevněné. Na začátku udělejte krátkou týmovou schůzku, na které každý napíše poděkování svým kolegům/yním za pomoc nebo podporu. Průběžně pak poděkování z tabule můžete používat při pravidelných týmových schůzkách.
Vyfoť vaši tabuli a fotku odešli přes formulář výzvy. Napiš nám i zkušenosti s používáním tabule.
Kontext a nadhled jsou důležité i v takových tématech jako je dávání či přijímání zpětné vazby. Jak důležitá je správně nastavená kultura zpětné vazby? A jak moc se pak odrazí v té kultuře firemní?
6. Jak se kultura zpětné vazby propisuje do té firemní?
Kulturu má každý tým i společnost. Nemusíme o ní hovořit a přece je. Jedinečná a nekopírovatelná. Umí pohánět i brzdit. Pojďte se inspirovat od Michala Lidaye, CEO Tatra banky, který je přesvědčený, že jediná cesta udržitelného dlouhodobého úspěchu je umění vycítit, jak ji ovlivňovat na rozdíl od chladné efektivity podle šablon a pravidel. Firma a její kultura je totiž podle něho blíž člověku než stroji.
Výzva 06 Jak se kultura zpětné vazby propisuje do té firemní?
Zorganizujte se svým týmem aktivitu na důležitost zpětné vazby.
Instrukce:
- Rozdělte tým na 3 skupiny.
- Skupina A udělá brainstorming co nejvíce důvodů, kvůli kterým se můžeme zdráhat někomu poskytnout zpětnou vazbu.
- Skupina B udělá brainstorming co nejvíce věcí, které jim pomohou dosáhnout zpětné vazby. K čemu jim může zpětná vazba pomoci?
- Skupina C udělá brainstorming co nejvíce věcí, díky kterým by zpětná vazba byla efektivní.
- Dejte týmům 15 minut na brainstorming, pak požádejte každý tým, aby své nápady prezentoval. Pak tyto nápady v týmu diskutuje.
Pošli nám fotku z brainstormingu, nebo napiš, co vám tato výzva dala.
Vytvoříme-li jako lídři prostředí pro své lidi, ve kterém mohou růst, být sami sebou, projevovat emoce a nebát se dělat chyby, vytváříme prostředí důvěry a zájmu. Teprve v prostředí, které bude bezpečným a lidským prostorem, bude jakákoliv zpětná vazba opravdu rozvojová a transformační.
Gratulujeme! Jsi na konci... Nebo vlastně na začátku?
Zkoušej. Sám/sama sobě reflektuj pokroky a změny. Sdílej své postřehy s druhými. Jen tak se z informací, které jsi právě získal/a, stanou dovednosti. Držíme palce.
Knihy jako inspirace a další materiály:
KNIHY
- Radikální otevřenost; Kim Scott
- Pravidlo žádných pravidel; Erin Meyer, Reed Hastings
- Nenásilná komunikace; Marshall B. Rosenberg
- Nastavení mysli; Carol Dweck
- Jak pracuje váš mozek; David Rock