Zpětná vazba

Jak říci lidem, že si přejete, aby svoji práci dělali trochu jinak? Aby zlepšili svůj výkon? Jak podpořit svůj tým, aby průběžná zpětná vazba byla samozřejmostí? Pokud se to povede, bude to další krůček ke zdravému firemnímu prostředí, ve kterém se daří neustále věci posouvat vpřed.

Jedním z úkolů lídra je říkat i věci, které se neposlouchají dobře. Jednat se svými lidmi upřímně a mluvit na rovinu. Jak ve chvílích, kdy něco vyzdvihujeme, tak i ve chvíli, kdy kritizujeme. Zpětná vazba není rada, pochvala ani hodnocení. Pochopit, jak poskytovat zpětnou vazbu, stejně jako schopnost ji přijímat, je důležitou součástí role lídra.

Učící se cesta je poskládána z obsahu Red Button EDU tak, že pokrývá všechny úrovně pohledu v konceptu já-tým-firma.

Kompetence

poskytování zpětné vazby

efektivní komunikace

práce s chybou

 

Co se dozvím

  • umím pracovat s chybou a přijmout ji jako možnost pro růst
  • vím, jak se připravit na rozhovor ke zpětné vazbě
  • používám konkrétní techniku pro týmovou zpětnou vazbu
  • vím, kdy použít nástroj „oceňování“ a kdy je účinný
  • mám tipy, jak vytvořit podporující a bezpečné prostředí, kde zpětná vazba bude přijímána jako rozvojová
  • na konkrétních příbězích firem vidím, jak kultura zpětné vazby ovlivní kulturu celofiremní

1. Co pro mne znamená chybovat? (38 min)

Vítejte na začátku cesty. Učící se cesty. Pojďme, jako vždy, když se něco nového učíme, začít od toho nejdůležitějšího. Pojďme začít sami u sebe.

V prvním videu a následné výzvě jsme pro vás připravili téma CHYBY. Co pro mne znamená udělat chybu? Dovoluji si chybu udělat? Dovoluji druhým chybovat? Je pro mne chyba blok a pokyn k tomu to zabalit, nebo je pro mne naopak hnacím motorem?

 

Když dokážeme věřit, že náš potenciál je v podstatě neomezený, víme, co pro nás znamená úspěch a nastavíme si své vlastní cíle, tak dříve nebo později na své cestě potkáme svou starou známou – CHYBU. Pojďte se s námi na ni podívat blíž.

Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu a pro ukotvení nových znalostí si zpracujte i otázky, které jsme vám připravili v reflexi.

Reflexe po zhlédnutí:

  • Co jsou dva základní kroky v práci s chybou jako motivací? Jak se k nim stavím já? Souhlasím? Jak je to v mém týmu?
  • Jak vypadá „circle of safety“? Co pro to mohu udělat já u sebe nebo ve svém týmu?
  • Mám u 1/2 svých cílů  50/50 šanci na úspěch? Jak náročné cíle nastavuji svým lidem?

Uplatněte v praxi nové znalosti

Chybo, kde jsi?

20 min |

  1. Udělejte si prostor a najděte ve své minulosti takovou chybu, ze které se nakonec vyklubala cenná lekce.
  2. Udělejte s chybou “pozápasový rozbor”.
  3. Podívejte se na vaši reakci.
  4. Jak se vám podařilo udělat z chyby něco prospěšného a můžete tu stejnou techniku použít i u těch chyb, které teprve přijdou?

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

Učitel(ka) 4. 4. 2021 21:42

Zdravím, v minulosti jsem setrvával ve firmě známých až téměř do jejího zániku, bral jsem to jako chybu, že jsem neodešel dřív. Když jsem si dělal reflexi, zjistil jsem, že málokterý „rok“ v mé profesní činnosti mi tolik dal po rozvojové stránce. Zažil jsem si osobní úspěchy, odhodlání jít do daného byznysu i sám a nakonec i pád. Byla to pro mě opravdu výživná zkouška, která mě postupně přiměla ještě víc se zajímat o vlastní sebepoznání, moje silné stránky a následně jejich využití v týmu. V současnosti jsem ve výcviku na kouče a první impuls se o tuto oblast zajímat vzešel u mě právě v období „krachu“ zmíněného eshopu. Vašek Ruml

2. Obranná reakce vs. otevřená mysl při negativní reakci okolí aneb jak pracovat s kritikou? (32 min)

Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Chybu už máme zpracovanou. No jo, jenže co když tu naši chybu někdo druhý začne z našeho pohledu kritizovat? A co teprve, když se ozve náš vlastní vnitřní kritik?

 

Kritika tady byla, je a bude a kdo se s ní nenaučí pracovat, tak toho budete užírat zaživa. Jak na kritiku nahlížet jiným pohledem a kde začít, když chci co nejvíce omezit její dopad?

Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu a pro ukotvení nových znalostí si zpracujte i otázky, které jsme vám připravili v reflexi.

Reflexe po zhlédnutí:

  • Co jsou základní kroky ke zvládnutí kritiky? Jak reaguji já na kritiku/negativní zpětnou vazbu?
  • Ve kterých situacích se mi daří nadhledu a otevřené mysli a kdy naopak jdu do obranné reakce?
  • Kdo má právo mne kritizovat?

Uplatněte v praxi nové znalosti

Pojmenuj si svého vnitřního kritika

15 min |

  1. Najděte si chvíli, kde Vás nebude nikdo rušit a zkuste si svého kritika pojmenovat a dát mu nějakou podobu. 
  2. Potom s ním/s ní můžete navázat první “skutečný rozhovor”.
  3. Podělte se o své “výtvory”, tedy jména a případně podoby svých vnitřních kritikou s ostatními.

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

Učitel(ka) 16. 4. 2021 13:59

:-)) jmenuje se zdrobnělinou mého křestního jména - takže je to neoddělitelnej kus

Zaměstnanec 24. 5. 2021 12:10

Brblín - nikdy není spokojen. A to dobré je, že ho nechám, ,ať si uraženě brblá, zatímco já zkouším najít jinou cestu

Zaměstnanec 7. 4. 2022 21:20

Můj vnitřní kritik se jmenuje Tereza. Jeho pojmenování mi přineslo vlastně hlavně uvědomění, že ho mám, že sním jsem schopná diskutovat a chci mu dokazovat, že ve spoustě věcech s ním nesouhlasím.

3. Vím, jak poskytovat zpětnou vazbu (35 min)

Už víme, jak to máme nastavené uvnitř sebe. Je tedy čas se podívat směrem ke svému týmu, ať už jsem v agilním světě, vedu lidi či mám zkrátka kolem sebe týmové parťačky a parťáky a jsem součástí nějaké skupiny.

Stáhnout

Pojďme projít základní typy, zásady a techniky zpětné vazby. Poslechněte si také zkušenosti a různé úhly pohledu tří lídrů.

Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu a pro ukotvení nových znalostí si zpracujte i otázky, které jsme vám připravili v reflexi.

Reflexe po zhlédnutí:

  • Připravuji se na pravidelnou zpětnou vazbu? Mám nastavené pravidelné schůzky?
  • Jsem radikálně upřímná/ý nebo ničivě empatická/ý při poskytování zpětné vazby?
  • Vytvářím bezpečné prostředí při poskytování náročné zpětné vazby? Jak? Co konkrétně dělám?

Uplatněte v praxi nové znalosti

Dejme zpětnou vazbu

5 min |

  1. Zamyslete se nad tím, komu chcete dát ve své práci zpětnou vazbu.
  2. Zkuste si s pomocí modelu STOP-START-CONTINUE připravit, na co konkrétně poskytnete dotyčnému zpětnou vazbu. 
  3. Respektujte doporučení proč, jak a kdy poskytovat zpětnou vazbu.
  4. A každý den po dobu jednoho týdne poskytněte zpětnou vazbu jednomu svému kolegovi
  5. Užívejte si to! 

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

CEO nebo majitel(ka) firmy 27. 4. 2021 10:42

Vzal jsem to jako výzvu a rozhodl jsem se dát zpětnou vazbu problémovému kolegovi, nad kterým jsem již "zlomil hůl". Byl jsem však mile překvapen, jakmile jsem se mu celý týden věnoval, nejen že zpětnou vazbu ocenil, ale spoustu věcí změnil a byl rád, že jsme mu to řekl. Poučení pro mě, dávat zpětnou vazbu, i když se to na první pohled jeví jako marná snaha.

Zaměstnanec 10. 4. 2022 19:54

Rozhodla jsem se dát ZV kolegyni. Měla jsem obavu, že to bude mezi námi horší, ale stal se opak. Myslím, že ta ZV "vyčistila mezi námi vzduch".

4. Jak v týmu pracovat se zpětnou vazbou? (46 min)

Slíbili jsme, že vám dáme do ruky konkrétní nástroje a techniky. Pojďte se tedy podívat a naučit, jaký se dá využít nástroj (framework) pro práci se zpětnou vazbou v týmu.

Jak moc je kultura růstové zpětné vazby důležitá pro zdravé fungování nejen samoorganizovaného týmu a jaký je rozdíl mezi hodnocením a zpětnou vazbou? A co jsou ty nejčastější chyby, kterých se ale můžeme vyvarovat? O tom je další část naší učící se cesty. Pojďme na to.

Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu pro ukotvení nových znalostí.

 


1. Jak se na zpětnou vazbu v týmu připravit

Ukážeme si, co nezanedbat po organizační stránce, a jak tým naučit správně zpětnou vazbu dávat i přijímat

2. Dobré tipy a čeho se vyvarovat

Dozvíme se, jak zvýšit šanci na úspěch frameworku a na co si dát určitě pozor

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Vyzkoušejte si růstovou zpětnou vazbu

5 min |

Až příště budete chtít dát někomu zpětnou vazbu, zkuste ji formulovat podle principu, který jsme si ukazovali ve videu:

  1. Popište chování  (s přiblížením konkrétní situace)
  2. Uveďte důsledky, které toto chování mělo a pocitů, které ve vás vyvolalo
  3. Co byste navrhovali místo toho příště?  Co byste potřebovali, aby se stalo příště?

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

Manažer(ka) 9. 6. 2021 11:54

Velmi mi pomohl bod "Co můžu zlepšit". Ptám se na to teď, když dávám zpětnou vazbu a nutí je to nad tím se zamyslet. A řešíme skutečné příčiny, proč se nějaký úkol nestihl. Pro mě byl velice přínosná videa.

5. Ocenění a podpora mých lidí v týmu (36 min)

Týmy, které umí pochvalu využívat efektivně, jsou motivovanější ke své práci. Ví, že je jejich práce vidět, že má smysl.
Jak tedy na ocenění? A co má společného s motivací, dopaminem a sebevědomím?

Stáhnout

Jak říci lidem, čeho si na nich ceníte? Jak jim dát najevo, že odvádějí kvalitní práci? Jak je podpořit, aby si vzájemně všímali dobrého výkonu a vzájemně se oceňovali? Jak a proč ve svém týmu zavést pochvalu jako samozřejmou součást každodenní práce?

Po zhlédnutí videa si projděte i výzvu a pro ukotvení nových znalostí si zpracujte i otázky, které jsme vám připravili v reflexi.

  • Reflexe po zhlédnutí:
    Jak vyjadřuji důvěru ve schopnosti druhých? Kdy naposledy se to stalo?
  • Znám svou vlastní motivaci a znám motivaci svých kolegů nebo lidí v týmu? Co je tedy pro ně vhodný způsob či forma ocenění?

TIP: dejte si do levé kapsy třeba tři fazolky a pokaždé, když někoho oceníte a podpoříte, přendejte si fazolku do druhé kapsy. Podaří se vám za den přesunout všechny tři?

Uplatněte v praxi nové znalosti

Oceňte své lidi

5 min |

  1. Zamyslete se nad tím, koho chcete ve svém týmu ocenit.
  2. Zkuste si připravit, za co konkrétně druhého oceníte.
  3. Každý den po dobu jednoho týdne oceňte jednoho svého kolegu nebo kolegyni za to, co a jak dělá.
  4. Užívejte si to!

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

6. Jak se kultura zpětné vazby propisuje do té firemní? (126 min)

Kontext a nadhled jsou důležité i v takových tématech jako je dávání či přijímání zpětné vazby. Jak důležitá je správně nastavená kultura zpětné vazby? A jak moc se pak odrazí v té kultuře firemní?

Kulturu má každý tým i společnost. Nemusíme o ní hovořit a přece je. Jedinečná a nekopírovatelná. Umí pohánět i brzdit. Pojďte se inspirovat od Michala Lidaye, CEO Tatra banky, který je přesvědčený, že jediná cesta udržitelného dlouhodobého úspěchu je umění vycítit, jak ji ovlivňovat na rozdíl od chladné efektivity podle šablon a pravidel. Firma a její kultura je totiž podle něho blíž člověku než stroji.

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Reflexe snídaně

30 min |

Reflexe Vám pomůže si ukotvit a lépe zapamatovat informace, které jste se dozvěděli. Pomůže zároveň pomocí jednoduchých otázek převést nabyté informace do praxe jak v pracovním, tak i třeba v osobním životě.

Co můžete pro sebe a své kolegy udělat?

  1. Promyslete si sami za sebe odpovědi na klíčové 4 otázky.
  2. Jakmile budete mít splněno, zkuste krátce diskutovat se svými kolegy.

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

Manažer(ka) 20. 5. 2021 15:23

Co nového jsem se dozvěděl?

Zajímavé vidět, jak tato organizace funguje. Líbí se mi důraz na kulturu. Líbila se mi roadmapa.



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?

Spíš utvrzení, že to u nás taky neděláme špatně :)



Co bylo pro mě největším přínosem?

Líbila se mi roadmapa, škoda, že nebyla ve větším rozlišení, abych se inspiroval na "strategy deployment" :)



Co říci závěrem?

Vytvoříme-li jako lídři prostředí pro své lidi, ve kterém mohou růst, být sami sebou, projevovat emoce a nebát se dělat chyby, vytváříme prostředí důvěry a zájmu. Teprve v prostředí, které bude bezpečným a lidským prostorem, bude jakákoliv zpětná vazba opravdu rozvojová a transformační.

Gratulujeme! Jste na konci. Nebo vlastně na začátku?

Zkoušejte. Sami sobě reflektujte pokroky a změny. Sdílejte své postřehy s druhými. Jen tak se z informací, které jste právě získali, stanou dovednosti. Držíme palce.

 

TÉMATA, VE KTERÝCH MŮŽETE JÍT JEŠTĚ VÍC DO HLOUBKY A SOUVISÍ SE ZPĚTNOU VAZBOU

  • nenásilná komunikace
  • 360 zpětná vazba
  • roční hodnocení
  • řešení konfliktů
  • kultura zpětné vazby

Knihy jako inspirace a další materiály

KNIHY

Radikální otevřenost; Kim Scott

Pravidlo žádných pravidel; Erin Meyer, Reed Hastings

Nenásilná komunikace; Marshall B. Rosenberg

Nastavení mysli; Carol Dweck

Jak pracuje váš mozek; David Rock

Kdo by vám s tím mohl pomoci

Push the Red Button

Push the Red Button

POTŘEBUJETE POMOCI,
PORADIT NEBO PROPOJIT?

Stiskněte červené tlačítko, podíváme se na to. 😉

Sandra Fridrichová

Sandra Fridrichová

Sandřina témata:

  • nenásilná komunikace
  • náročné rozhovory
  • mediace
  • firemní kultura

Radek Gajdušek a RainFellows

Radek Gajdušek a RainFellows

Radkova témata:

  • Agile – kouč, nastavení firemní kultury
  • 360 zpětná vazba

Jirka Bréda a Mise HERo

Jirka Bréda a Mise HERo

Jirkova témata:

  • leadership
  • kultura zpětné vazby
  • vize
  • svobodná firma
  • gamifikace vzdělávání

 

Pořady související s tématem

Kniha měsíce

Kniha měsíce

V síti Red Button vybírá a doporučuje každý měsíc jeden z členů knihu, o které si myslí že je zásadní. Jde nám zkrátka o to, aby se skvělý obsah dostal k co nejvíce lidem. Moderuje Hana Jadavan a Jan Mašek.

Pohled dovnitř

Pohled dovnitř

Pohled dovnitř přináší jedinečné rozhovory se zajímavými lídry skvělých firem, kde se podíváme proč a jak své firmy stavějí a zaměříme se na hodnoty, smysl a lidi samotné. Moderuje Michal Šrajer.

Týmy budoucnosti

Týmy budoucnosti

Praktické tipy a techniky na vytváření funkčních týmů dnešní doby, podporu lidí namísto demotivace a návody na samoorganizovanost. Moderuje Hana Jadavan.

Vím, jak...

Vím, jak...

Pořad plný osvědčených, konkrétních a praktických rad, či nápadů pro úspěšné zavedení změn v organizaci. Inspirujte se cestami, které již někde fungují a mohou pomoci k nalezení té vaší. Moderuje Jirka Bréda.