Kritické myšlení

Naše společnost je založena na práci s informacemi. Žijeme v době se stále lepšími možnostmi nejen informace vytvářet a sdílet, ale i je pozměnit nebo si vymyslet a masově rozšířit. Proto je nutné umět informace vyhodnocovat, hledat důvěryhodné zdroje a nahlédnout trochu do toho, co se děje pod pokličkou online médií

Kritické myšlení je klíčovou dovedností na úrovni zaměstnanců i lídrů, kterou nikdo nemá danou jen tak shůry, ale naštěstí je možné (a nutné) ji trénovat. 

Učící cestu jsme poskládali z obsahu RB EDU do 4 modulů: 

Modul 1 je především o přístupu kritického myšlení k informacím. Zorientujete se v základních pojmech. 

Modul 2 se zaměřuje konkrétně na média a zpravodajství.

Modul 3 je věnován online platformám. Kdo, proč a jak šíří dezinformace, nastavení algoritmů.

Modul 4 přináší pohled na to, jaké fatální dopady měly fake news v postkonfliktním prostředí v bývalé Jugoslávii.

Kompetence

kritické myšlení

orientace v informacích

posuzování a rozhodování

Co se dozvím

  • umím podle základních znaků poznat nedůvěryhodný text nebo obrázek 
  • rozumím obsahu pojmů dezinformace, konspirační teorie, fake news
  • vím, které online platformy jsou potenciálně nebezpečné a méně důvěryhodné 
  • mám tipy, jak se chovat v případě, že jsem konfrontován s dezinformací (na sítích nebo v rozhovoru) 
  • vím, že kritické myšlení je nutné trénovat a vím, jak to mohu dělat právě já 

1. Ověřování informací a kritické myšlení v praxi - co mám dělat a jak se bránit (MODUL1) (120 min)

Kritické myšlení bychom mohli popsat jako schopnost vylovit kvalitní a užitečné informace z moře mýtů, polopravd, dezinformací, hoaxů, fake news… zkrátka keců.

Martin Vraný a Ondřej Havlíček vás v úvodu provedou tím, jak rozpoznat takové kecy.

Mohla by vás zajímat tato témata, připravili jsme pro vás jejich stopáž:

  • jak je dnes kritické myšlení chápáno a používáno 5:36
  • druhy myšlení v různých situacích 7:48
  • konfirmační zkreslení – hledáme potvrzení svého názoru 14:30
  • co znamená kriticky myslet 16:00
  • argumentační faul 21:00
  • fake news 27:15
  • česká online média a jejich čtenáři 31:04
  • objektivita médií 33:50
  • vědecká metoda – odhalení konspirační teorie skrze otázky 38:10
  • interpretace grafů a dat 43:15
  • Forerův efekt – co platí na většinu, tomu většina věří 52:00
  • rychlé a pomalé myšlení 1:02:01
  •  klamy myšlení 1:03:30
  • kognitivní klam 1:14:13
  • efekt rámování 1:22:59
  • jak přistupovat k informacím a jejich hodnocení 1:25:30
  • jak reagovat v rozhovorech na dezinformace 1:29:00
  • návyky pro podpoření kritického myšlení 1:33:11
  • kritické myšlení a víra 1:51:08Pojďte si s námi na závěr zkusit malý  kvíz:)

Uplatněte v praxi nové znalosti

2. Média a zpravodajství (MODUL 2) (111 min)

Josef Šlerka, odborník na symboly a datovou analýzu, zvláště pak na analýzu dat ze sociálních sítí, a spoluautor projektu Atlas konspiračních teorií, který mapuje jednotlivé narativy a jejich šíření internetem, se zaměřil v přednášce na konspirační teorie a mediální scénu.

Mohla by vás zajímat tato témata, připravili jsme pro vás jejich stopáž:

  • co je novinařina 3:15
  •  zpravodajské weby 17:10
  • budování důvěry 28:18
  • role titulků a fotek 32:17
  • základní principy novinářské práce 36:35
  • fake news 39:10
  • atlas konspirací 49:55
  • konspirační teorie 43:25
  • populistické rámování 45:49
  • dezinformace 47:10
  • příklady konspirací v českém mediálním prostoru 49:40
  • čtenáři alternativních zpravodajských webů 1:00:00
  • dopady konspirací ve skutečnosti 1:05:34
  •  konspirace včera a dnes 1:09:07
  • dezinformační válka 1:10:10

Uplatněte v praxi nové znalosti

3. Je to složitější... (MODUL 3.1) (140 min)

Podtitul tohoto dílu by měl být o síle médií, kritickém myšlení a o tom, kde vlastně brát relevantní informace. Josef Šlerka a Petr Koubský se podívají na sílu medií a zda se vůbec lze (a jak) šíření dezinformací zabránit.

Mohla by vás zajímat tato témata, připravili jsme pro vás jejich stopáž:

  • uchopení reality skrze příběhy 7:33
  • obraz reality skrze přímý přenos médií 13:00
  • rozum versus optická iluze 16:30
  • role médií v době krize 21:00
  • kdo je odborník, jehož názor média přináší 31:20
  • jak naložit s výrokem “je to pravděpodobné” 41:10
  • síťová společnost 44:37
  • loajalita v krizovém řízení 50:07
  • charakteristika média s ověřenými informacemi 1:02:57
  • role a smysl médií a novinářů 1:06:40
  • data v žurnalistice 1:11:48
  • jak šířit kritické myšlení mezi lidi 1:16:50
  • musí být extrémní názor špatný 1:22:00
  • mám vliv na lidi kolem – jak s tím naložit 1:26:32

Fake news – dezinformace – populistické rámování – žurnalistika – Jaké jsou definice? Pojďte je společně s námi přiřadit.

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Naučte se, jak komunikovat

30 min |

Vyberte si některou z výzev:

  1. Přímá komunikace leadera
  2. Zpomalení a zamyšlení (pro jednotlivce)
  3. Zastavení neužitečných diskusí v týmu (pro tým)

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

4. Sociální sítě, digitální platformy (MODUL 3.2) (115 min)

„Ukažte člověku manipulaci a vzděláte ho na den. Naučte ho manipulace odhalovat a vzděláte ho na celý život.“ Tak přesně tímto heslem se řídíme ve Zvol si info a host Brain&Breakfast Vojtěch Bruk.

Mohla by vás zajímat tato témata, připravili jsme pro vás jejich stopáž:

  • trollové a influenceři na sociálních sítích 6:45
  • fake news/dezinformace 9:54
  • hoaxy 12:36
  • konspirační teorie 16:08
  • sociální bubliny 22:05
  • konfirmační zkreslení 23:45
  • klam přeživšího 24:11
  • stádový efekt 24:53
  • spáčův efekt 25:08
  • Duningův-Krugerův efekt 25:47
  • černá a zelená propaganda 26:40
  • hybridní/informační válka 29:58
  • Surfařův průvodce po internetu – na co si dát pozor 33:45
  • cíle dezinformátorů – proč to dělají 37:45
  • manipulace s obrazem (fotky a videa na sítích) 38:45
  • deep fake videa 46:00
  • jak se bránit a na co si dát pozor 50:45

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Reflexe snídaně

30 min |

Reflexe Vám pomůže si ukotvit a lépe zapamatovat informace, které jste se dozvěděli. Pomůže zároveň pomocí jednoduchých otázek převést nabyté informace do praxe jak v pracovním, tak i třeba v osobním životě.

Co můžete pro sebe a své kolegy udělat?

  1. Promyslete si sami za sebe odpovědi na klíčové 4 otázky.
  2. Jakmile budete mít splněno, zkuste krátce diskutovat se svými kolegy.

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

5. Výpočetní propaganda (MODUL 3.3) (119 min)

Dezinformace, polarizace společnosti, sociální sítě, digitální kulty, bany, lži o covidu, o Pirátech, o Vrběticích, řetězové e-maily, botnety, algoritmy, dopamin a mnoho dalšího…

To všechno souvisí s moderní online propagandou, která běží na digitálních platformách a jejich algoritmech. Jak funguje? A jak se proti ní mohou jednotlivci, rodiny, firmy a celé státy bránit?

Josef Holý ze Semantic Visions nás těmito tématy provede.

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Reflexe snídaně

30 min |

Reflexe Vám pomůže si ukotvit a lépe zapamatovat informace, které jste se dozvěděli. Pomůže zároveň pomocí jednoduchých otázek převést nabyté informace do praxe jak v pracovním, tak i třeba v osobním životě.

Co můžete pro sebe a své kolegy udělat?

  1. Promyslete si sami za sebe odpovědi na klíčové 4 otázky.
  2. Jakmile budete mít splněno, zkuste krátce diskutovat se svými kolegy.

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Vaše odpovědi

Zaměstnanec 19. 8. 2021 12:13

Co nového jsem se dozvěděl?

Úplné nové pro mne nebylo asi nic, nějaké obecné povědomí jsem měla, ale velmi přínosné pro mně byly ty detaily, proč a jak se ty věci dějí.



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?

Budu tyto informace sdílet s některými členy rodiny, kteří dezinformacím snadno podlehnou, aby změnili své chování a omezili svou přítomnost na sociálních sítích.



Co bylo pro mě největším přínosem?

Uvědomění si, že každá moje aktivita na internetu je vyhodnocována a než se někdy nechám strhnout emocemi, dám si pauzu, než budu na některé informace unáhleně reagovat.



Překvapilo mne, že existuje věda, která se zabývá výzkumem memů a že existují memy i jiné, než ty humorné, které si posíláme s přáteli. A že každý člověk dostane při vyhledávání klíčových slov trochu jiné výsledky.

Zaměstnanec 19. 8. 2021 18:08

Co nového jsem se dozvěděl?

Šokující informace o sociálních sítích a behaviorální vědě.



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?

Méně koukat na sociální sítě, více si ověřovat fakta, vystoupit ze své sociální bubliny.



Co bylo pro mě největším přínosem?

Přemýšlet nad světem informací s nadhledem.



Algoritmy Googlu, Facebooku, memy atd. Vliv konspiračních teorií, funkce botnetů v diskusích na netu atd.

Student(ka) 24. 8. 2021 17:55

Co nového jsem se dozvěděl?



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?



Co bylo pro mě největším přínosem?

Šíření povědomí o desinformacích, vlivu sociálních sítí a jiných mediálních platforem.



Že editor slidů B&B je schopen nechat na slidu font, který neumí č. Když už se tam čas od času objeví česká slova, bylo by dobré ověřit, zda používaný font umožňuje stejně civilizované zobrazení i ě,š,č,ř,ž. (Slide KoleČko/Reflexe)

Zaměstnanec 30. 8. 2021 14:37

Co nového jsem se dozvěděl?

Zásadní je nešířit, i když nesouhlasím.



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?

Rozhodně proklepnu rodičům aktivitu



Co bylo pro mě největším přínosem?

Info o nešíření nesmyslí, byť s nesouhlasným stanoviskem.



Thajwanská cesta

Zaměstnanec 17. 9. 2021 13:23

Co nového jsem se dozvěděl?

Takové ty standardní papouškované "pravdy". Trump je zlý, republikáni jsou zmanipulovaní, Okamura musí být vrchní dezinformátor a podobně. Je to takový ten standardně kavárenský pohled na svět, kdy obyčejný lid je jenom takový přívažek těmto intelektuálům. Jsme takový blbečci co si nechají nakukat kdejakou kravinu, zbožně koukáme na Babiše jenom proto, že nám v Čaulidi ukáže mísu koblih.



Jak mohu to, co jsem se dozvěděl využít ve svém pracovním/soukromém životě?

Nenechat se naprogramovat podobnými lidmi jako je pan přednášející.



Co bylo pro mě největším přínosem?

Utvrzení o tom, že tito samozvaní odhalovači dezinformací je jedna velká rodina. Elfové, Sematic Vision a podobné pochybné organizace se navzájem podporují a šíří svoje vlastní dezinformace.



Překvapení je, jak pan přednášející sám používá ty techniky o kterých mluví jako o nejhorším zlu. Například jen tak mimochodem, téměř podprahově, se zmínil o tom, že tomu Quanonu "samozřejmě věří více republikáni." To je absolutně nepřijatelné, buď dodejte důkazy nebo si svoje názory nechte pro sebe.

6. Pravda nebo lež? (MODUL 3.4) (81 min)

Čemu můžeme věřit a čemu ne? Jak poznáme důvěryhodný zdroj? A jak si uvědomit, že stokrát opakovaná lež se automaticky nestane pravdou?

František Vrabel a Michal Bláha se ponoří do problematiky fake news, hoaxů a podvodných e-mailů. Kritické myšlení zase z jiného úhlu pohledu.

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Jak rozeznat fake news?

20 min |

  1. Otevřete přiložený dokument.
  2. Ověřte dle tipů na rozpoznávání dezinformací důvěryhodnost článku, který si vyberete.

 

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

7. Nová válka a společnost (MODUL 4.) (107 min)

Vladimíra Dzura zavedla jeho pracovní mise do války probíhající v oblasti bývalé Jugoslávie. Zde měl na starosti vyšetřování válečných zločinů pro tribunál pod Organizací spojených národů.

Zkoumání pozadí konfliktu vyšetřovatele přivedlo mimo jiné k fake news a vlivu na životy a akce lidí žijících v konfliktním a post-konfliktním prostředí. V případě falešné zprávy ve srbských médiích bylo například v roce 1994 zabito kolem osmi a půl tisíce lidí. Kvůli jiné fake news skončil život osmiletého dítěte, jehož jediným cílem bylo získat baterie do walkmanu. Jak smrtnící propaganda a fake news v post-konfliktním prostředí ovlivňují naší společnost?

 

vývoj a válka v bývalé Jugoslávii 5:48 

dopad fake news v postkonfliktní situaci 27:26

dopad fake news v konfliktní situaci 48:58

dotazy 53:56

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Reflexe snídaně

30 min |

Reflexe Vám pomůže si ukotvit a lépe zapamatovat informace, které jste se dozvěděli. Pomůže zároveň pomocí jednoduchých otázek převést nabyté informace do praxe jak v pracovním, tak i třeba v osobním životě.

Co můžete pro sebe a své kolegy udělat?

  1. Promyslete si sami za sebe odpovědi na klíčové 4 otázky.
  2. Jakmile budete mít splněno, zkuste krátce diskutovat se svými kolegy.

Sdílejte s ostatními, co vám výzva dala

Vaše odpověď bude dostupná ostatním anonymně.

Závěrem

To, že jste došli až sem, je úctyhodný výkon. Nejspíš už teď máte jasno, jestli se kritickému myšlení chcete dále věnovat a rozvíjet ho. Ať už je vaší motivací osobní zkušenost nebo impulsem byla sdělení odborníků, kteří v této učící cestě vystupují, držíme vám palce. Jeden z principů leadershipu, který platí i u kritického myšlení, je vždy začít sám u sebe, pak teprve mohu své okolí pozitivně ovlivňovat svým příkladem a jednáním. Ať se vám to daří. 

(Dezinformace totiž vedou k tomu, že už nepoznáme, co je pravda a co ne, vedou nás k rezignaci a nezájmu. Možná i vám se stalo, že jste se dokonce s rodiči nebo kamarády pohádali kvůli volbě prezidenta, očkování nebo jiné “kauze”. I tohle rozdmýchávají ve společnosti tzv. trollové, kteří třeba posílají řetězové e-maily vašim rodičům, píšou očividné blbosti do diskuzí na FB, které se rychlostí šíří, a někdo jim může uvěřit,  nebo využívají mechanismů sociálních sítí, aby ovlivnili vaše děti.)

 

Kdo by vám s tím mohl pomoci

Push the Red Button

Push the Red Button

POTŘEBUJETE POMOCI,
PORADIT NEBO PROPOJIT?

Stiskněte červené tlačítko, podíváme se na to. 😉

Pořady související s tématem

Brain&Breakfast

Brain&Breakfast

Snídaně vznikly, aby inspirovaly. Jejich cílem je ukazovat zajímavost lidí i světa kolem nás a propichovat bubliny, ve kterých každý z nás žije. Moderuje Jan Mašek.

Mí učitelé

Mí učitelé

Zakladatel sítě Red Button vám v pořadu zpřístupní moudrost a praktické zkušenosti svých tří učitelů. Získejte nadhled i zkušenosti inovátora, síťovače a psychologa na dlani. Moderuje Jan Mašek.

Večery na FF UK

Večery na FF UK

Dívejte se na svět očima špiček české vědy a společenského dění. Vydejte se na cestu do hlubin fascinujících profesí a objevte netušená dobrodružství podaná jednoduše a srozumitelně. Moderuje Jarda Jirák.